Καινούργιο: Πλήθος κόσμου στην παρουσίαση του έργου «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι»

Κυριακή 21 Ιουνίου 2026

Στον Καινούργιο, στον προαύλιο χώρο του Ι. Ν. Αγίου Δημητρίου, πραγματοποιήθηκε την Κυριακή 21 Ιουνίου μία ξεχωριστή επετειακή μουσική εκδήλωση, όπου ενώπιων του Σεβασμιώτατου Μητροπολίτη, κ. Δαμασκηνού, του ιερού κλήρου και πολυπληθούς κοινού, παρουσιάστηκε το εμβληματικό έργο του Γιάννη Μαρκόπουλου υπό τον τίτλο: «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι».

Η εκδήλωση πραγματοποιήθηκε με πρωτοβουλία του Αρχιερατικού Επιτρόπου Παραβόλας, Πρωτοπρεσβυτέρου Σπυρίδωνος Ιωάννου και σε συνεργασία με τα Εκκλησιαστικά Συμβούλια των Ιερών Ναών της περιοχής, στο πλαίσιο των εορτασμών για τη συμπλήρωση της διακοσιοστής επετείου από την Ηρωική Έξοδο της Φρουράς των Ελευθέρων Πολιορκημένων του Μεσολογγίου.

Η μουσική παράσταση «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι», που συνέθεσε ο Γιάννης Μαρκόπουλος είναι βασισμένο στην ποίηση του Εθνικού μας Ποιητή Διονυσίου Σολωμού. Το εμβληματικό έργο είναι μία λαϊκή λειτουργία σε 19 μέρη,  για συμφωνική ορχήστρα, μικτή χορωδία, λυρικούς τραγουδιστές (τενόρο, βαρύτονο, μπασοβαρύτονο) και αφηγήτρια, θεωρείται ένα ορόσημο της σύγχρονης ελληνικής μουσικής.

Στη μουσική παράσταση συμμετείχε η Μικτή Πολυφωνική Χορωδία και Ορχήστρα του Μουσικού Εργαστηρίου «Μελόεσσα Music & Creativity», ενώ τα αριστουργηματικά μέλη της σύνθεσης ερμήνευσαν ο διακεκριμένος τενόρος Dr. Δημοσθένης Φιστουρής, η Ευγενία Γρέντζελου και ο Σωτήρης Γκεβεντζές. Την καλλιτεχνική επιμέλεια και τη μουσική διεύθυνση της εκδήλωσης είχε ο Διευθυντής του Μουσικού Εργαστηρίου «Μελόεσσα» και μουσικολόγος, κ. Ανδρέας Φούκας.

Στην ορχήστρα συμμετείχαν: Πιάνο: Βικτώρια Χατζηκουμή, Λαούτο – Νει - Ούτι: Παναγιώτης Μήτσου, Σαντούρι: Μαριάννα Παπακωστοπούλου, Κλαρινέτο: Νικόλαος Χολέβας, Κιθάρα: Αλέξανδρος Χολέβας, Keyboards: Παναγιώτης Ζαχαράκης, Ηλεκτρικό Μπάσο: Αλέξανδρος Στασινός, Τύμπανα: Ανδρέας Βλαχογιάννης, Ηχοληψία - Φωτισμοί: Αριστείδης Χαντζάρας (Aris Team Sound), Eπιμέλεια Κειμένων: Στέλλα Καραγιάννη.

Κατά τον καταληκτήριο χαιρετισμό του ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ. Δαμασκηνός χαρακτήρισε την βραδιά «νύχτα γιομάτη θαύματα, νύχτα σπαρμένη μάγια». Ανέφερε χαρακτηριστικά: «Έτσι είδε ο εθνικός μας ποιητής Διονύσιο ςΣολωμός τη βραδιά της Εξόδου. Έτσι την κατέγραψε μέσα από το αλησμόνητο έργο του που μας παρέδωσε και η πατρίδα μας το κράτησε ως κειμήλιο ιερό. Αυτό το έργο ο Μαρκόπουλος το ενέδυσε με τη θαυμάσια μελωδία του και έγινε όντως μια λαϊκή λειτουργία, η οποία υμνεί ακατάπαυστα τα μεγαλεία της Εξόδου και μεταφέρει το μήνυμα της γενναιότητας, της ανδρείας, του ηρωισμού, της αξιοπρέπειας και της αυτοθυσίας των Ελεύθερων Πολιορκημένων σε όλους τους ανθρώπους που είναι έτοιμοι να κάνουν τη δική τους ηρωική έξοδο και να γιγαντώσουν το φρόνημά τους απέναντι σε κάθε μορφή δουλείας, αιχμαλωσίας και εκμετάλλευσης».

Συνεχίζοντας, αναφέρθηκε στην απόφαση της Ιεράς Μητροπόλεως να γιορτάσει το Μεσολόγγι 365 ημέρες και να απλώσει αυτή την γιορτή σε κάθε γωνιά της Αιτωλοακαρνανίας, λέγοντας: «Η Ιερά Μητρόπολη έκανε την δική της έξοδο. Βγήκε 200 χρόνια μετά από τα τείχη της Ιεράς Πόλεως του Μεσολογγίου για να λιτανεύσει το μήνυμα της Εξόδου σε κάθε γωνιά της ευλογημένης εκκλησιαστικής μας επαρχίας».

Ο Μητροπολίτης κ. Δαμασκηνός ευχαρίστησε θερμά όλους τους Κληρικούς της Αρχιερατικής Περιφέρειας Παραβόλας, με πρώτο τον δραστήριο Αρχιερατικό Επίτροπο, Πρωτοπρ. Σπυρίδωνα Ιωάννου, αναφέροντας: «όπως διαπιστώσαμε συνεργάστηκαν άψογα και έκαναν την δική τους υπέρβαση. Θέλω να σας δώσω μια ευχή, χρησιμοποιώντας τα λόγια του εθνικού μας ποιητή: “Πατέρες, η δύναμή σας να είναι πέλαγος και η θέλησή σας να είναι βράχος. Μόνο έτσι δρόμο θα σχίζουν τα σπαθιά της ποιμαντικής σας διακονίας. Μόνο έτσι θα μείνουμε ελεύθεροι, αδούλωτοι στο πνεύμα, στο φρόνημα και στην ψυχή. Και όταν είμαστε ελεύθεροι στην ψυχή, κανένας, μα κανένας δεν μπορεί να σκλαβώσει το σώμα μας».

Ιδιαιτέρως ευχαρίστησε τους συντελεστές της εκδήλωσης, τους μουσικούς, τα μέλη της χορωδίας «Μελόεσσα» και τον χοράρχη κ. Ανδρέα Φούκα, Μουσικό, Πρωτοψάλτη και Πρόεδρο του Συλλόγου Ιεροψαλτών «Άνθιμος ο Αρχιδιάκονος», τονίζοντας, ότι όλη αυτή η καλλιτεχνική προσπάθεια που γεννήθηκε μέσα σε αυτό το επετειακό έτος «θα συνεχίσει να προσφέρει καρπούς σε αυτόν τον τόπο, διότι η Ιερά Μητρόπολη ίσως είναι ο μόνος θεματοφύλακας που μπορεί πραγματικά να μεταφέρει τα διδάγματα και τα μηνύματα της ιστορίας ανόθευτα και αναλλοίωτα στο σήμερα και στους νέους μας».

Ξεχωριστά αναφέρθηκε στον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Χορωδίας του Δήμου Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου κ. Σπύρο Χολέβα, ο οποίος συμμετείχε στην εκδήλωση με ένα τμήμα της χορωδίας του, υπογραμμίζοντας χαρακτηριστικά: «Υπήρξε και υπάρχει ένας γνήσιος και αθόρυβος εργάτης του Μεσολογγίου και έφερε ένα τμήμα της σπουδαίας Χορωδίας του, με την οποία συνεργάστηκε και συνεργάζεται η τοπική μας Εκκλησία. Σήμερα το Μεσολόγγι βρίσκεται στην Παραβόλα και στο Καινούργιο. Αυτό είναι το επίτευγμα και ο καρπός του δικού μας επετειακού προγράμματος. Δεν περιορίσαμε τις εκδηλώσεις στα γεωγραφικά όρια της Εξόδου που είναι το Μεσολόγγι, αλλά θελήσαμε με αυτήν την πολιτιστική και καλλιτεχνική έξοδο, το Μεσολόγγι, 200 χρόνια μετά να ενώσει ολόκληρη την Αιτωλοακαρνανία και ολόκληρη την Ελλάδα. Σε παρακαλώ Σπύρο να μεταφέρεις στο Μεσολόγγι όσα είδες και βίωσες σήμερα, εδώ, στο Καινούργιο και να διαβεβαιώσεις τους Μεσολογγίτες, ότι η αγάπη όλων μας για την Ιερά Πόλη είναι τόσο μεγάλη που μας κινητοποίησε να υμνούμε μαζί με τον Σολωμό και τον Μαρκόπουλο το Μεσολόγγι εδώ, στο προαύλιο αυτού του Ιερού Ναού που τον σκέπει ο Μεγαλομάρτυρας και Μυροβλήτης Άγιος Δημήτριος».

Ολοκληρώνοντας, ευχαρίστησε όλους όσοι προσήλθαν και παρακολούθησαν την μεγαλειώδη αυτή εκδήλωση, λέγοντας: «ένα πράγμα δεν πρέπει να λησμονήσουμε, ότι η ελευθερία δεν είναι δεδομένη. Η ελευθερία δεν χαρίζεται. Η ελευθερία κατακτιέται. Και για μας τους Έλληνες, είναι χρέος μας αυτή την ελευθερία που μας προσέφεραν οι πρόγονοί μας και μας είναι δοσμένη με το αίμα τους, ούτε να την ξεπουλήσουμε αλλά και ούτε να την χάσουμε. Δεν μας αξίζει η υποδούλωση, ο συμβιβασμός και η οπισθοχώρηση. Θα είμαστε ανάξιοι της αποστολής μας αν λησμονήσουμε ποιοί αγωνίστηκαν και θυσιάστηκαν για να είμαστε εμείς ελεύθεροι. Κρατήστε, αδελφοί μου, το φως του Μεσολογγίου και φωτίστε με αυτό το φως τη ζωή σας. Κρατήστε αυτό το ιερό λάβαρο της Εξόδου και να το λιτανεύετε πάντοτε νοερά στη ζωή σας για να διαλαλούμε ο καθένας μόνος του και όλοι μαζί, ότι αν χρειαστεί μπορούμε και είμαστε άξιοι να κάνουμε και τη δική μας σύγχρονη έξοδο για να μείνουμε πάντοτε ελεύθεροι στο πνεύμα, στην ψυχή και στο σώμα».

Η βραδιά ολοκληρώθηκε με την απονομή των αναμνηστικών επετειακών μεταλλίων της Εξόδου από τον Μητροπολίτη Αιτωλίας και Ακαρνανίας στους συντελεστές της εκδήλωσης.

Παρέστησαν μεταξύ άλλων οι Βουλευτές Αιτωλοακαρνανίας κ. Θανάσης Παπαθανάσης και κα Χριστίνα Σταρακά, ο εκπρόσωπος του Δημάρχου Αγρινίου, Αναπληρωτής Δήμαρχος κ. Βασίλης Φωτάκης, Αντιδήμαρχοι, Πρόεδροι Τοπικών Κοινοτήτων και εκπρόσωποι τοπικών συλλόγων και αρχών.