Ποιμαντορική εγκύκλιος για την εορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου

Σάββατο 13 Αυγούστου 2022

Δείτε την ποιμαντορική γκύκλιο για την Θεομητορική εορτή της Κοίμησης της Θεοτόκου, το Σεβασμιωτάτου Τοποτηρητο τς ερς Μητροπόλεως Ατωλίας καί καρνανίας, Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου κ. Ιεροθέου, πρς τούς Κληρικούς, μοναχούς καί λαϊκούς τς ερς Μητροπόλεως.

γαπητοί δελφοί,

Στό κέντρο το Καλοκαιριο, καί μάλιστα στό κέντρο το μηνός Αγούστου ορτάζουμε τήν ορτή τς Κοιμήσεως τς πε­ραγίας Θεοτόκου, πό τήν ποία Θεοτόκο Χριστός προσέλαβε τήν νθρώπινη φύση καί εσλθε στήν στορία ς Θεάνθρωπος Χριστός.

Τίς πρτες μέρες το Αγούστου μέχρι τήν προπαραμονή τς 15ης  Αγούστου ψάλλουμε στούς ερούς Ναούς τίς Παρακλήσεις στήν περαγία Θεοτόκο, τήν Μικρή καί τήν Μεγάλη Παράκληση, πού εναι γεμάτες πό θεολογικά καί πνευματικά νοήματα. Μέ θεολογικές λέξεις καί θαυμαστές εκόνες παρουσιάζεται λο τό παγκόσμιο ργο το Χριστο καί τς Μητέρας Του.

Μέσα στίς Παρακλήσεις διεκτραγωδεται κατά ναν ντονο τρόπο πόνος στήν ζωή το νθρώπου, πόνος σωματικός, πόνος σωτερικός καί μυστικός, πόνος πνευματικός, πόνος πρόσκαιρος καί διαχρονικός. νθρωπος εναι γεμάτος πό τόν πόνο πού προέρχεται πό τό θνητό καί παθητό σμα του, καί κφράζεται μέ τίς σθένειες, τίς μαρτίες, τά πάθη, τήν ρφάνια, τήν μοναξιά, τήν προδοσία πό τούς νθρώπους, τήν στέρηση τς γάπης, τήν πελπισία, τήν βεβαιότητα το μέλλοντος. νθρωπος εναι βουτηγμένος μέσα στόν πόνο πό τήν πρώτη μέρα τς γεννήσεώς του μέχρι τό τέλος τς βιολογικς του ζως.

περαγία Θεοτόκος, ς νθρωπος καί Μητέρα το Χριστο, δοκίμασε τόν πόνο στήν ζωή της, πό τήν καχυποψία τν νθρώπων πού συνέλαβε χωρίς νά παντρευτ, πό τήν γέννηση το Χριστο μέσα στό σπήλαιο, τόν φόβο τς σφαγς το νεογνο της, τήν μετακίνησή της στήν Αγυπτο ς πρόσφυγας, ν ταν μητέρα μικρο παιδιο, τήν πιστροφή της πό τήν ξορία στήν Ναζαρέτ, τίς δυσκολίες πό τήν στέρηση τν λικν γαθν, καί ργότερα ζησε μέ πόνο πό τά Πάθη καί τόν Σταυρό το υο της, το ησο Χριστο. Μέσα στίς δοκιμασίες τς Παναγίας μας βλέπουμε καί μες τίς δικές μας δοκιμασίες, καί γι’ ατό τήν καταλαβαίνουμε, λλά καί ασθανόμαστε τι καί ατή μς καταλαβαίνει.

Καί μετά τίς Παρακλήσεις, κατά τίς ποες ξάγουμε μέσα πό τήν καρδιά μας τόν δικό μας πόνο καί τίς δικές μας περιπέτειες, ρχεται στό μέσον το Δεκαπενταυγούστου ορτή τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου. δ πιά δέν χουμε νά κάνουμε μέ συνηθισμένες καθημερινές καταστάσεις, τοι τόν πόνο, τήν στέρηση τν λικν γαθν, τήν προσφυγιά, τίς συκοφαντίες, τίς δικίες, λλά μέ τόν διο τόν θάνατο.

Εναι ντως φοβερός θάνατος, «σχατος χθρός» το νθρώπου (Α΄ Κορ. ιε΄, 26) πού μς στερε τήν πικοινωνία μέ γαπητούς μας νθρώπους, πού προξενε τήν διάσπαση μεταξύ ψυχς καί σώματος, πότε τό σμα κατεβαίνει στόν τάφο καί ψυχή κάνει τήν δική της πορεία, θετική ρνητική. Σοφός Σειράχ στήν Παλαιά Διαθήκη γράφει: « θάνατε, ς πικρν σου τό μνημσυνν στιν νθρπ ερηνεοντι ν τος πρχουσιν ατο» (Σ. Σειράχ μα΄, 1).

άν γιά τά καθημερινά προβλήματα πού μς βασανίζουν Παναγία μας εναι παρηγοριά καί λπίδα μας, γιά τό φοβερό το θανάτου γίνεται φάρος φωτεινός. Δείχνει τι ν Χριστ θάνατος χει νικηθ, δέν εναι πορεία στό μηδέν, πως λένε σοι δέν πιστεύουν, λλά συνάντηση μέ τόν Χριστό καί τούς γίους, εναι «νδοξη κοίμηση», γιά τήν ποία χαίρονται ο γγελοι, φο γιά σους πιστεύουν καί ζον ν Χριστ, εναι συνάντηση μαζί Του, εναι ζωή περτέρα τς βιολογικς ζως.

Καί μετά τήν 15η Αγούστου συνεχίζεται ορταστική πανήγυρη μέχρι τήν 23η Αγούστου, πού ορτάζουμε πανηγυρικότατα τήν πόδοση τς ορτς τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, καί κόμη φθάνουμε μέχρι τήν 31η Αγούστου πού ορτάζουμε τήν κατάθεση τς Τιμίας Ζώνης τς περαγίας Θεοτόκου, πού εναι πόμνηση τς συνεχος προστασίας της στήν ζωή μας.

τσι, πό τίς Παρακλήσεις τν πρώτων μερν το Δεκαπενταυγούστου, πού κφράζουμε στήν Παναγία λους τούς καθημερινούς μας πόνους, λλά καί τήν σημερινή μέρα τς νδόξου Κοιμήσεώς της, μαθαίνουμε στήν πράξη τι θάνατος εναι θυμηδία καί χαρά, εναι νας πλός πνος, τι, δηλαδή, βραδυνός πνος εναι νας μικρός θάνατος, καί ατό πού νομάζουμε θάνατο εναι νας μεγάλος πνος μέχρι τήν μέρα τς ναστάσεως τν σωμάτων λων τν νθρώπων. Καί ατό τό πανηγυρίζουμε μέχρι τήν τελευταία μέρα το Αγούστου.

μως, δέν πρέπει νά ξεχνμε τι τήν 6η Αγούστου, τίς μέρες πού προηγονται πό ατήν, καί τίς μέρες πού κολουθον μέχρι τήν 13η Αγούστου πού ορτάζουμε τό μεγάλο γεγονός τς Μεταμορφώσεως το Χριστο, κκλησία μς δείχνει ποιός νίκησε τόν θάνατο, τήν μαρτία καί τόν διάβολο, ποιός δωσε στήν Παναγία ατήν τήν μεγάλη δόξα, ποιός εναι πηγή τς ζως καί τς σωτηρίας μας. Ατός εναι ησος Χριστός.

Στήν ορτή τς Μεταμορφώσεως το Χριστο βλέπουμε τόν σκοπό τς πάρξεως το νθρώπου, τι νθρωπος πό τό κατ’ εκόνα νά φθάση στό καθ’ μοίωση, βλέπουμε τό κτιστο Φς τς θεότητος το Χριστο, καί τήν κατά Χάρη θέωσή μας. Τό πρόσωπο το Χριστο στό ρος Θαβώρ λαμψε ς λιος καί τά μάτιά Του γιναν λευκά ς τό Φς, πού δείχνει τι ταν νωθομε μέ τόν Χριστό λάμπει λη μας παρξη, λα τά ασθητά γίνονται λευκά, καί τά μέλη το σώματος φωτοφόρα.

Ατό σημαίνει τι γιά τήν κκλησία μήνας Αγουστος, μέ τήν ορτή τς Μεταμορφώσεως το Χριστο καί τήν ορτή τς Κοιμήσεως τς Θεοτόκου, δείχνει καθαρότατα τό λυτρωτικό ργο το Χριστο, καί τήν οσιαστική προσφορά σέ ατό τς Κυρίας Θεοτόκου. Χριστός καί Παναγία εναι νωμένοι καί δείχνουν τήν πέρβαση τς μαρτίας καί το θανάτου, τήν νίκη τς αώνιας ζως πάνω στήν θνητότητα καί παθητότητα το νθρώπου. Ελογημένος εναι ατός μήνας, γιατί μέσα στήν φλόγα το Καλοκαιριο μς δείχνει τήν ναψυχή τς αώνιας ζως.

Καταλαβαίνουμε, λοιπόν, τι ατές ο μέρες δέν προσφέρονται μόνον γιά μιά ξεκούραση σωματική, γιά μιά ναλλαγή ντυπώσεων καί καθημερινο τρόπου ζως, λλά δείχνουν τόν ψηλό σκοπό τς Χριστιανικς ζως, τό ψηλό νόημα το νθρωπίνου βίου, πενθυμίζουν τι λες ο δυσκολίες καί ο πειρασμοί τς ζως μας, ο σθένειες καί θάνατος περβαίνονται ν Χριστ.

Μέ ατήν τήν ναστάσιμη θεολογία τν δύο ορτν, δηλαδή τς Μεταμορφώσεως το Χριστο καί τς Κοιμήσεως τς περαγίας Θεοτόκου, πού εναι πίστη μας καί ζωή μας, λπίδα καί παντοχή μας, σς εχομαι χρόνια πολλά καί νά χετε πνευματική μπνευση. Πρέπει νά ζομε μπνευσμένα πολύ περισσότερο πό σο ζον ο ποιητές καί ο καλλιτέχνες, πρέπει νά διακατεχόμαστε πό τήν μπνευση «τς λλης βιοτς» καί τσι νά περβαίνουμε τόν πόνο καί τόν φόβο το θανάτου, πού εναι ο μεγαλύτεροι χθροί μας.

Μέ θερμές εχές

Τοποτηρητής Μητροπολίτης

+ Ο Ναυπάκτου καί γίου Βλασίου ΙΕΡΟΘΕΟΣ